Tuesday, January 29, 2008

Kuliah 5 Kemahiran Bertanya (29 Januari 2008)

Kemahiran Mendengar
Minggu 5

Kemahiran bertanya (Questioning skills)
Wujudkan iklim positif (Create positive climate)
Mencapai tujuan (Achieve our objectives)
Biar pelajar memberi maklum balas (Allow students to provide feedback)
Tingkatkan kefahaman (Enhances comprehension)
Biar pemikiran menjadi jelas (Make thought clearer)
Tingkatkan saling persefahaman (Promote understanding)

Jenis soalan (Types of Questions)
Terbuka (Open-ended)
Tertutup: Ya, tidak (Closed (yes, no)
Memperjelas (To clarify)
Mengembangkan idea (Expand an idea)
Memerlukan tindak balas (Requiring a response)
Membuat andaian (Making an assumption)
Mempercayai, menguji (Testing, etc.)

Ciri Iklim (Climate)
Hormat – nama sapaan, dll. (Respect – use proper terms of address)
Kepercayaan (Trust)
Penghargaan, pengiktirafan (Appreciation)
Iklim positif dan negatif diakibatkan oleh komunikator (Positive climate created by both, negative climate can be similarly produced)

Kaedah Mendengar dan Memberi Respons Yang Sesuai
Memberi respons secara aktif
Memberi respons berempati
Langkah-langkah yang perlu untuk mencerap secara aktif

Memberi Respons Secara Aktif
Kurangkan bercakap
Pastikan tiada gangguan luar
Elakkan daripada membuat sebarang penilaian awal
Kenalpasti idea atau perkara utama yang dikemukakan olehnya
Membuat pertanyaan

Membuat Pertanyaan

1. Soalan ikhlas boleh menjelaskan lagi maksud yang hendak disampaikan oleh orang yang dicerap. Misalnya,
"Awak kata dia baik hati? Boleh tolong jelaskan?"

2. Mengkaji fikiran, perasaan. Dalam hal ini kita perlu bertanyakan soalan-soalan terbuka. Misalnya,
"Apa perasaanmu terhadap dirinya sekarang?".

Elakkan bertanya soalan yang hanya akan memburukkan keadaan seperti
"Adakah kamu berasa geram dengan perbuatannya itu?".
Membuat pertanyaan

3. Soalan yang ikhlas boleh menggalakkan penemuan (discoveries). Seterusnya kita boleh mencari penyelesaian kepada masalah yang dihadapi. Jangan beri nasihat jika tidak dipinta.
Membuat pertanyaan

4. Soalan yang ikhlas boleh menggalakkan orang yang dicerap untuk membuat huraian yang lebih terperinci. Misalnya,
"Ceritalah dengan saya lagi mengenai perkara tersebut?"

5. Kumpulkan lebih banyak fakta yang lebih mendalam, orang yang ditanya akan terasa dirinya penting dan dihargai dan mahu belajar lebih banyak daripada darinya. Misalnya, pelajar yang suka bertanya dengan pensyarah mengenai kursus yang dipelajarinya.

Elakkan bertanya soalan yang tidak ikhlas - perlakuan yang merendah-rendahkan orang yang bercakap

Soalan yang ikhlas jika disampaikan dengan cara yang tidak betul boleh menjadi soalan tidak ikhlas. Misalnya;
1. menunjukkan mimik muka yang bercanggah dengan soalan yang ditanya
2. soalan dengan nada suara yang bercanggah dengan situasi ketika itu

Soalan tidak ikhlas

1. Soalan perangkap
Adakalanya guru bertanyakan soalan-soalan yang memerangkap orang yang sedang dicerapnya(pelajar).
Contohnya,
"Awak tak sukakan saya, betul tak?"

2. Soalan yang membuat pernyataan
Sebenarnya soalan jenis ini bukanlah soalan tetapi lebih menyerupai suatu pernyataan mengenai orang yang dicerap(menyalahkan orang yang dicerap).
Misalnya:
"Kamu menipu cikgu?"
"Kamu pinjamkan buku kamu kepada Rahim?"

3. Soalan yang mengandungi agenda tersembunyi
Ia membuat orang yang dicerap merasa serba salah untuk memberikan jawapan dan tertanya-tanya. Pertimbangakan contoh-contoh ini:
"Besok kamu sibuk tak?"
"Kalau cikgu cakap sesuatu pada kamu, kamu marah tak?"

4. Soalan yang berdasarkan kepada andaian yang kurang teliti
Andaian yang kurang tepat kerana tidak mencerap dengan teliti. Akibatnya kita bertanyakan soalan yang hanya akan menyebabkan orang yang dicerap tersinggung. Cuba amati contoh ini:
"Mengapa kamu tidak mendengar nasihat saya?"

5. Soalan yang memerlukan jawapan yang "betul".
Kadangkala kita ditanya dengan soalan-soalan yang memerlukan respons tertentu oleh teman/pelar kita. Walaupun soalannya adalah ikhlas, orang yang bertanya itu sebenarnya bukan mahukan jawapan yang ikhlas terutamanya jika dia telah pun mempunyai jawapannya. Cuba telitikan soalan-soalan berikut:
"Saya ni gemukkah, cikgu?"
"Baju yang mana patut saya pakai untuk ke majlis penyampaian hadiah tu?"
"Cantik tak baju yang saya pakai ini?"

Bagaimana menjadi ikhlas ketika mendengar. Lakukan parafrasa

Parafrasa ialah respons sipencerap yang menyatakan semula, dalam perkataannya sendiri, mesej yang dia fikir dinyatakan oleh orang yang dicerap.
Contoh memparafasa dalam interaksi

1. Cara memparafrasa yang tidak sesuai (menyebut semula sepenuhnya). Contohnya,
Hassan: "Cikgu, saya mahu meminta maaf dengannya tetapi saya malu."
Cikgu: "Kamu mahu meminta maaf tetapi malu dengannya."

2. Cara memparafrasa yang lebih sesuai. Contohnya,
Hassan: "Cikgu, saya mahu meminta maaf dengannya tetapi saya malu."
Cikgu: "Engkau mahu berbaik semula dengannya. Begitu?"


3. Memparafrasa dengan mengubah kata-kata orang yang dicerap. Contohnya,
Rahman: "Wanita yang mahukan taraf yang sama dengan lelaki adalah wanita yang tidak bercita-cita tinggi."
Julia: "Engkau tidak sukakan wanita yang sebegitu kerana mereka mengada-ngada. Betulkah?"

4. Memberi contoh mengenai apa yang dinyatakan oleh orang yang dicerap. Contohnya,
Wong: "Cikgu, saya tidak sangka Linggam itu boleh buat perangai seperti itu semalam."
Guru : "Lawaknya melukakan perasaan kamu?"

5. Memberikan gambaran tentang tema kata-kata orang yang dicerap. Contohnya,
"Awak asyik mengatakan kepada saya tugas awak masih belum selesai. Adakah awak bimbang dimarahi oleh ketua awak?"

Respon Yang Tidak Memberi Sebarang Makna Ketika Berkomunikasi Secara Verbal
Respons Kosong (Impervious response)
Respons Menganggu / Mencelah (Interrupting response)
Respons Tidak Relevan (Irrelevant response)
Respons Sekilas (Tangential response)
Respons Impersonal (Impersonal response)
Respons Bercelaru (Incoherent response)
Respons Bercanggah (Incongruous response)

1. Respons Kosong (Impervious response)
Respons yang tidak memberi sebarang petanda (muka kosong-tak bercakap langsung) Tidak ada tanda verbal dan non-verbal (selamba saja)
Contoh:
Aminah: "Saya suka ucapan awak tadi, menarik perhatian dan bernas".
Ali: (Tiada respons, verbal atau bukan verbal)

2. Respons Mengganggu, Mencelah (Interrupting response)
Anda memotong atau mencelah percakapan komunikator sebelum ia selesai bercakap.
Contoh:
Aminah: "Saya ada satu berita yang menarik ……"
Ali : "Oh, pasal pasaran saham tu, indeks komposit turun lah….."

3. Respons Tidak Relevan (Irrelevant response)
Anda berusaha mengalihkan tajuk perbicaraan tanpa ada hubungan sama sekali dengan apa yang didengar.Contoh:
Aminah: "Ketika kapal terbang kami mula mendarat tadi, tiba-tiba kami mendengar satu letupan dari bahagian belakang kapal terbang itu. Mujur juga kami selamat sekarang"
Ali: "Tidak kiralah sama ada kereta itu besar atau kecil, awak nak naik dengan saya kan……"

4. Respons Lari dari Pokok Perbincangan (Tangential response)
Anda memberi respons pada pernyataan yang didengar, tetapi dengan segera mengalih perbicaraan (hampir sama dengan respons tidak relevan)
Contoh:
Aminah: "Saya berpendapat kita harus melaksanakan program itu demi kebaikan mahasiswa di UPSI ini."
Ali: "Saya setuju, pendapat itu baik, tapi, eh malam tadi cerita Lone Ranger kena tembaklah!".

5. Respons Impersonal (Impersonal response)
Anda memberi komen dengan menggunakan kata ganti orang ketiga.
Contoh:
Aminah: "Awak suka tak dengan dia?"
Ali : "Orang tak sukalah".

6. Respons Bercelaru (Incoherent response)
Anda berbicara dengan kalimat-kalimat yang tidak tersusun dan tidak lengkap.
Contoh:
Aminah: "Saya tidak suka pelajar lelaki kat sini, berlagak"
Ali : "Iyalah… kadang-kadang tu…. er… memang mereka berlagak tapi dia orang baik juga sebab dia orang suka bantu perempuan, temberang… dan kalau… er, awak tak suka mereka kenapa. Itulah pasal…… lelaki memang macam tu…. tapi …susah lah nak cakap sebab saya lelaki juga…. maaf le ye…."

7. Respons Bercanggah (Incongruous response)
Anda menyampaikan respons lisan yang bertentangan dengan respons bukan lisan
Contoh:
Aminah: "Maafkan aku Lie…."
Ali : "Hah, itulah awak. Dasar perempuan (marah tapi suara mendatar) Asyik tahu minta maaf…. besok buat lagi. Huh kalau kau buat lagi…. Aku…. Oklah……."

Kualiti Komunikasi (Quality of communication)
Kuantiti yang mencukupi (Sufficient quantity - cramming information is overdoing)
Tingkatkan kepercayaan – makar, maklumat salah
Membesar-besarkan (Exaggerating)
Mempersenda (Ridiculing, jest)
Berdusta (Lying)
Tidak berminat (Disinterested)
Daya pengungkapan (Expressiveness)
Mencapai objektif komunikasi (Achieve communication objectives - explains certain concept ..)
Memberi fikiran dan perasaan (Explain thought and feeling… )
Memenuhi keperluan psikologi (Satisfies psychological need (e.g. self-esteem .. )
Etika komunikasi (Communication ethics)
Benar (Honesty - with care)
Bahasa menuduh (Not accusing - You ….)
Wujudkan minat dan nilai bersama (Common interests and values (As far as I am concerned…)
Gambaran yang Tepat (Accurate representation)
Dusta, tipu (Lying, cheating ..)
Mengumpat (Badmouthing, etc.)
Tidak mengganggu (Not disturbing, stirring coffee)

Adab berakap dengan orang cacat
Cakap terus kepada orang itu, bukan teman atau penterjemahnya.
Kalau cacat tangan, hulurkan tangan kita dulu untuk bersalam dengannya.
Kalau cacat penglihatan, sebut nama kita dan orang ada bersama kita. Sebut namanya supaya dia tahu kita bercakap dengannya.

Apabila menawarkan bantuan, tunggu sampai dia menjawab. Kalau dia setuju ditolong.
Kalau dia sudah dewasa, jangan layan seperti budak - tepuk bahu atau sentuh dan tangannya.
Panggil dia secara hormat seperti orang-orang lain, "encik," "tuan," dll.
Jangan sentuh tongkat atau bersandar pada kerusi roda dia sebahagian daripada tubuh badan mereka.

Jikalau cacat suara, seperti sengau, dengar dia bercakap dengan hati-hati. Jangan pura-pura faham. Ulang apa yang kita fikir dia maksudkan, supaya dia boleh mengesahkan.
Jikalau cacat pendengaran, sentuh lengannya, atau gerak-gerakkan tangan kita supaya dia tahu kita hendak bercakap dengannya. Pandang tepat pada wajahnya. Cakap perlahan-lahan supaya dia boleh membaca pergerakan bibir kita.


Jikalau tersasul dan lupa pada jenis kecacatannya, relaks dan buat biasa saja.
"Awak nampak tak ....?"
"Awak ada nampak si ....?"
"Takkan awak tak nampak ....?"

Ada kalanya kepada orang cacat pendengaran kita tersasul berkata:
"Awak dengar tak berita ....?"
"Awak dah dengar lagu ....?"

Apabila bercakap dengan orang pendek, atau yang duduk dalam kerusi roda, cuba samakan aras mata kita dengan matanya.

RUMUSAN

Mendengar - aktiviti komunikasi yang paling kurang di ambil perhatian

Mendengar terdiri daripada komponen-komponen iaitu memilih, memberi tumpuan atau melayan, memahami, mengingat dan memberi respons.

Terdapat berbagai jenis tabiat pendengar yang lemah dan boleh mengakibatkan berbagai masalah dalam penerimaan maklumat dan seterusnya hubungan yang tidak baik di antara individu.

Pendengar aktif memerlukan banyak pengorbanan masa, tenaga dan perasaan.
Ia memerlukan kemahiran dalam memberikan respons yang empatik seperti membuat pertanyaan ikhlas dan memparafrasa.

Terdapat respons yang tidak memberi makna semasa kita berkomunikasi secara verbal .

No comments: