BML 1073 Kemahiran Komunikasi
Minggu 6
Daya ekspresif
Mencapai objektik komunikasi (menjelaskan konsep ..)
Menjelaskan pemikiran dan perasaan …
Memuaskan keperluan psikologi (estim diri)
Apa pada bahasa?
Bahasa yang digunakan mempengaruhi hasil interaksi
Penggunaan bahasa dalam komunikasi dapat dikawal bagi menentukan hasil
Unsur Bahasa
Bahasa positif
Bahasa deskriptif
Bahasa mengesahkan
Bahasa terus terang
Label
Negatif
Nasihat
Berleter
Putar belit
Bahasa Positif Mengandungi
Pengiktirafan
Pujian
Penghargaan
Sanjungan
Menyatakan sesuatu yang benar: apa khabar, apa kamu buat, cikgu nampak …
Iktiraf keistimewaan pelajar
Karangan kamu baik
Saya nampak awak menolong orang buta
Kamu menang dalam debat …
Menghargai
Hadiah, balas jasa baik
Hari ini cikgu akan … kerana awak semua (baik)
Bahasa deskriptif – menerangkan apa yang berlaku
Bodoh, malas, gila, … negatif (menilai)
Positif menyatakan sesuatu yang benar, tidak menuduh
Contoh
Cikgu akan membawa kamu …
Kamu akan melihat sendiri bagaimana
Cikgu tahu kamu keberatan …
Cikgu tidak setuju .. (pendapat)
Jangan menuduh
Kamu sengaja menyusahkan cikgu …
Cikgu tahu kamu sengaja tak mahu buat
Kamu memalukan sekolah
Pengetua – kelas pelajar malas membawa alat ke sekolah (bawa contoh)
Mengesahkan; mengeyakan
Gunakan bahasa yang menyatakan persetujuan.
Menerima apa yang berlaku
Tidak memperbodoh
Contoh
Cikgu setuju
Betul
Sokong
Cikgu terima
Minta penjelasan
Cuba beritahu cikgu apa mulanya ..
Beritahu saya tujuan kamu
Berapa kos ..
Apa untungnya …
Bahasa kabur
Faham-fahamlah
Buatlah apa yang patut
Fikirlah sendiri
Bawa yang besar
Bahasa terang - jelas
Cikgu mahu kamu bawa tiga ..
Sebut tepat
Percaya pada murid
Dengar, pasang telinga
Bahasa saya
Positif, ikhlas - saya sedar kamu sudah berusaha
Memberi penghargaan – saya suka …
Menghormati – Saya minta pandangan kamu
Pengaruh dan Karisma
Komunikasi bukan lisan
fungsi bahasa bukan lisan
membaca bahasa lisan, fungsi ruang, gerak-geri, muka, suara, dan sikap
Bacaan: Komunikasi Interpersonal (bab 7 dan 8)
Pengaruh
Individu mempunyai pengaruh
Lahir
Jawatan
Peribadi
Meningkatkan pengaruh
Kuasa citra
Kesan tampak (tinggi, roman)
Simbol kuasa (kasut bertali, konservatif)
Meningkatkan kuasa
1. Ruang pejabat
2. Pakaian (berjenama)
3. Berwarna warni (bukan melawa)
4. Gerak-geri
5. Roman muka, gigi, senyum
Pengaruh rupa guru
1. Chaiken’ kempen ttgn (1979)
53% (lelaki kacak),
47% (beautiful women),
41% (pengempen umum)
Kecantikan
Kita suka orang cantik
Ada dua kecantikan
Fizikal
Sosial
Rupa dan hujah
1. Kacak dan hujah baik meyakinkan
2. Kacak tapi hujah bodoh tidak meyakinkan
3. Kacak dan ada kepakaran meyakinkan (doktor bedah berpengalaman???)
Karisma guru
Guru ajaran sesat ber karisma (Ashari - Arqam, David Koresh, Mormons, etc.
Guru dan profesor juga ada yang berkarisma
Ciri karisma
1. Kepakaran, kredibel
2. Telus: tidak bohong
3. Citra: rupa, pakaian
4. Bahasa lancar
5. Bertenaga, aktif
6. Tinggi
Makar, lawak
Lelaki boleh terpengaruh oleh makar
Kelakar merendahkan, ke bawah
Kelakar ada asas kebenaran
Boleh menjadikan pembelajaran menjadi senang
Tetapi budaya Melayu menganggap kelakar tidak serius
Panduan
1. Tidak kepada yang tua atau lebih tinggi pangkat
2. Tidak kepada yang tidak berpendidikan
3. Tidak kepada orang agama
4. Tidak kepada yag muda sangat
5. Bukan fasal yang senditif
6. Menganggap kita tidak serius
Komunikasi bukan lisan
1. Lambang: tanda jempul
2. Gambaran: aksi bersama ungkapan
3. Roman: suka, marah
4. Tanda: angguk,
5. Penyesuai: tekanan, maklumat tambahan, penafian, dll.
Tembung mata
1. Mengawal kelas
2. Mengekalkan minat
3. Giliran bercakap
4. Hubungan (bercinta)
5. Status (memandang ke atas)
6. Mengurangkan jarak psikologi
Ruang
1. Mesra (tanpa ruang)
2. Ruang peribadi: 2-4 kaki
3. Ruang sosial: 4-12 kaki
4. Ruang awam: 12-25 kaki
Suara
1. Lelaki & perempuan
2. Tekanan
3. Perempuan suara tinggi (mengurangkan keyakinan) pembaca berita
Mimik muka
Kening, mata, bulu kening, hidung, mulut, dagu
Banyak memberi maklumat
1. Melebih-lebihkan cerita (sakit)
2. Mengurangkan ekspresi
3. Menutup ekspresi (tak menunjukkan perasaan)
4. Melindungkan ekspresi (tunjuk gembira waktu sedih)
Sentuh
1. Menyatakan emosi
2. Mengawal
3. Status (ke bawah)
4. Sentuhan yang betul
5. Sentuh berfungsi (bersalam)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment